top of page

Jak moc byste měli při nahrávání vokálů ve studiu experimentovat?


Jak moc byste měli při nahrávání vokálů ve studiu experimentovat?

Pečlivě nahrejte to co musíte mít a se zbytkem experimentujte.



Není to "černé nebo bílé".

Odpověď může ovlivnit několik faktorů.




1. JAKÝ JE TO ŽÁNR?

Některé žánry mají být více "produkovány", což znamená kontrolovány nebo optimalizovány než jiné, že?

Pokud například nahráváte mainstreamový rozhlasový pop, chcete posluchače zaujmout co nejdříve.

Proto je třeba vytvořit silný hák hned na začátku skladby, postavit velmi přímočarý, jasný a pokud možno jednoduchý refrén. Cílem je dostat se posluchači přímo do hlavy a už ji neopustit, že?

Chcete dosáhnout stavu, kdy s vámi posluchač zpívá od 2. refrénu.

Pro tento druh produkce je třeba být na nahrávání vokálů stoprocentně připraven a obvykle není mnoho prostoru pro experimentování.


Na druhou stranu, pokud nahráváte blues-rockovou píseň, můžete více experimentovat, ne každá sloka nebo dokonce refrén musí být úplně stejný a melodie nemusí být tak jasné, jednoduché a produkované.

U některých žánrů může být trocha experimentování a improvizace dokonce příjemným zpestřením.

Některé kapely dokonce píší texty během prvních několika nahrávacích záběrů a nechávají se inspirovat okamžikem, kdy nahrávací proces právě začal.




2. PLATIT ZA PRODUCENTA?

Pokud jste se rozhodli najmout si producenta, který s vámi bude na písni pracovat a bude vás trénovat během nahrávání, pak důrazně doporučuji provést alespoň 1 kolo zkušebního nahrávání doma a poslat (amatérskou) nahrávku producentovi před vstupem do studia.

Záznam lze pořídit na mobilní telefon, na kvalitě zvuku v této fázi nezáleží.

Před zahájením nahrávání lze na dálku provést spoustu základních vylepšení a ušetřit tak obrovské množství času a peněz.

Producent napíše základní poznámky a zpěvák se může zdokonalit a připravit na nahrávání.


Na začátku nahrávání může být velký prostor pro experimentování a improvizaci, hledání alternativních melodií nebo doprovodných vokálních linek.

Producent nemusí řešit základní problémy, vokály už pro píseň fungují dobře.

Oba se můžete soustředit na budování ještě lepších hlasových linek bez nutnosti opravovat základní věci.

To znamená, že příprava před nahráváním vokálů je klíčem k většímu prostoru pro experimentování.


Pro různé žánry může příprava znamenat různé úkoly.

A vždy začněte s důležitými věcmi, které "musíte mít", abyste byli vy i producent spokojeni se všemi základními věcmi. Pak můžete začít s experimentální částí, zatímco vše důležité pro píseň je již hotové.

Pro experimentování se musíte cítit bezpečně, že?




3. OPRAVDU TO TA SKLADBA POTŘEBUJE?

Méně je více, nebo více je více?

To je otázka.

Je to trochu o filozofii písně, o cíli písně, o poselství písně a o tom, pro koho je píseň nahrána.


Obvykle se setkávám se zpěváky, kteří jsou velmi posedlí tím, že více je více.

Každá skladba musí mít 4 nebo 8 hlavních vokálních stop.

Každá skladba potřebuje harmonické doprovodné vokály.

Každá skladba potřebuje v každé části zdvojení a harmonické doprovody.

Kvantita nad kvalitou, že?


Čím více stop, tím méně intimity.

Čím více stop, tím méně mikroemocí (žádný easter egg ve skladbě?).

Čím více stop, tím méně mikrodynamiky.

Čím více je stop od začátku do konce, tím menší je gradace a makrodynamika.

Může to však být cílem skladby, takže záleží na její filozofii.

Některé žánry nepotřebují mikrodynamiku ani intimitu.

U některých písní je více rozhodně více.

Musíte se nad tím ale zamyslet.

A musíte vědět, proč to děláte tímto způsobem.

Proč to ta skladba potřebuje?

A je odpověď v souladu s cílem písně?


Nebo jsou někteří zpěváci posedlí příliš melodickými vokálními linkami.

Melodizují melodii natolik, že to vůbec není melodie, je přeplácaná a nedá se poslouchat.

Stále se snažím nebýt příliš dlouho na jedné notě.

Každá dlouhá nota musí být melodizovaná.

Obvykle je to velmi snadné.

Protože více not neznamená lepší melodii.

Pokud je melodie nudná, více tónů na konci fráze to nespraví.

Přepsání melodie je lepší způsob, jak získat melodičtější vokální linku.


Mně se spíš líbí přístup méně je více, protože mě to nutí psát lepší melodie.



  • Jak dlouho a jak se obvykle připravujete na nahrávání vokálů?

  • Jak moc experimentujete při nahrávání vokálů ve studiu?

  • Vytváříte jen to, co skladba potřebuje?

  • Nebo víte o dalších velkých faktorech, které to ovlivňují?



Ať vás provází múza!






bottom of page