top of page

Jak kreativně používat kytarové efekty pro kytarová sóla | Symphonic Metal



KYTAROVÁ LABORATOŘ


Když začnu přemýšlet o jakémkoli kytarovém sólu v jakékoli skladbě,

Vždycky si vzpomenu, co řekl Ozzy Osbourne Zakku Wyldeovi, když stavěli kytarové sólo pro No More Tears.

Ozzy Zakkovi řekl, že kytarové sólo by mělo vyprávět příběh, mělo by mít začátek, konec a nějakou gradaci.

Slyšel jsem to už před lety, snad před patnácti?

Možná to není pravda nebo to není stoprocentní, ale na tom moc nezáleží.

Ale myšlenka a pointa je geniální.


Moje nejoblíbenější kytarová sóla Johna Petrucciho jsou také velmi epická, koncepční, se silným příběhem.

A co Steve Morse? Stressfest @ 1:04 ?

To jsou všechno technicky velmi náročná kytarová sóla.

Ale to není cílem.

Cílem je něco říct.

Vyjádřit se, vyjádřit emoce, vyprávět příběh.

To je cíl pro skvělé kytarové sólo.

Nesmyslně přetechnizovaná kytarová sóla nemají velkou hodnotu.

Snažím se o kytarovém sólu přemýšlet, jako by to byla malá skladba uvnitř skladby.


Pokud chcete posluchače zaujmout a pokud chcete být nezapomenutelní,

potřebujete víc než jen techniku.

Musíte mít atmosféru, hloubku, emoce, něco, co chcete svým kytarovým sólem říct.


Pro mě je dobrým KPI to, zda má posluchač možnost zazpívat si část sólové linky po některých skladbových hrách.

Ne každý tón.

Stačí část sóla.

To mi vyhovuje.

Pokud si dokážu představit, že by někdo mohl zazpívat část mého kytarového sóla, pak to sólo asi není špatné nebo nehodnotné.


Já nejsem skartovač.

Možná je to trochu výhoda ;)

Někdy určitě ano...

Ale musíš mít dostatečně dobrou techniku, abys byl schopen zahrát to, co máš v hlavě, ne?

Takže to není černé nebo bílé.


A jak je to s pedály a efekty?


Kytarové pedály a efekty považuji za velmi zajímavý a účinný způsob, jak vylepšit kytarové sólo, jak se vyjádřit ještě více než jen prsty.

S používáním efektů v kytarových sólech je třeba být opatrný.

Některé jsou pro sóla vhodnější nebo univerzálnější, jiné se pro sóla téměř nehodí.

Ale hudba přece nemá žádná pravidla, ne?


Pedál Wah je naprostou klasikou pro expresivnější hraní.

Od jemných wahů, jako je Dunlop Buddy Guy wah, až po zničující řezavý wah Johna Petrucciho.

Wah pedál je opravdu všestranný nástroj.

Během sóla můžete dělat pomalé wah swely a přidat tak pohyb.

Krátkým otevřením wahu můžete zdůraznit nebo akcentovat jen některé tóny.

Pomocí wah pedálu můžete snadno získat harmonické tóny.

Můžete jej použít jako statický filtr tak, že najdete zajímavý sweetspot polohy pedálu.

Získat velmi výraznou barvu nebo proříznout mix jako nůž.

A určitě existuje ještě více způsobů, jak wah pedál využít pro kytarová sóla.


Delaye a reverby jsou v případě kytarových sól velmi univerzální.

Ve většině případů nemůžete s trochou zpoždění a reverbu udělat chybu.

Tyto efekty přidávají prostor a šíři.

Pokud jde o šumy a silnější haly, je třeba být opatrnější, někdy je úplně super použít větší reverby a shimmery, ale musí to odpovídat skladbě a náladě.


Modulační efekty mohou být podnětem k zamyšlení.

Phaser může být ve většině případů velmi dobrý, například Eddie Van Halen ho často používal.

Mám rád pomalejší tempo pro sóla, ale rychlejší tempo může být super zábavné a zajímavé, pokud se hodí ke skladbě a náladě.


Flanger mi většinou nefunguje pro sóla.

Nevím proč, ale nefunguje.

Flanger mám rád občas na těžkých rytmech, abych získal efekt tryskového letadla.

Mám rád flanger na swelly a stoupáky, abych vytvořil gradační rampu a zvláštní pohyb ve skladbě.

Mám rád jemný flanger na cleanech - někdy flanger funguje dokonce lépe než chorus!


Chorus může být zajímavý.

Díky němu může být váš hlavní tón tekutější.

Může ale také tak trochu zabít vaše emoce - vaše vibrato může být rozmazané, vaše expresivita může být zkrocena.

Takže opravdu záleží na skladbě a náladě.

Může fungovat, může i ničit.

Ale když se používá velmi zlehka, například s pomalým tempem a mixem na 10 %, ve stereo režimu, může v mnoha případech zdůraznit váš hlavní tón.

Mluvím o téměř "neviditelném" chorusu, velmi lehkém, velmi jemném, jen aby se trochu rozprostřel stereo a přidal malinký pohyb.


Uni-vibe je velmi zajímavý a můj oblíbený modulační efekt.

Rozhodně se ale musí do skladby opravdu hodit.

Pokud se hodí, je to úžasné.


Vibrato může být velmi zajímavé.

Od jemného nastavení pro malý pohyb až po efekt whammy bar.

Pokud vaše kytara nemá whammy bar nebo floyd-rose, pak silnější efekt vibrato může docela dobře simulovat.


V tomto videu můžete vidět, jak jsem použil své kytarové pedály a některé kombinace.




  • Jak přistupujete ke kytarovým sólům?




Ať vás provází múza!






bottom of page