top of page

11 věcí, které byste měli vědět, než si koupíte in-ear monitoring a digi. mix. pult pro svou kapelu



SYSTÉMY PRO KAPELY


Za posledních 7 let došlo k poměrně velkému pokroku v tom, jak kapely využívají moderní technologie.


Od lampových zesilovačů, kabinetů a mikrofonů až po digitální procesory.

Od monitorových reproduktorů po in-ear monitoring.

Od kabelových po bezdrátové.

Od analogových mixážních pultů po digitální mixážní pulty.

Od dvacetiminutové zvukové zkoušky k pětiminutové zvukové zkoušce.

Od specializovaných nahrávacích zařízení k vícestopým nahrávkám na 1 kliknutí.

Od nemožnosti slyšet, jak kapela zní přes PA systém, k virtuálním zvukovým zkouškám.

Od faderů k mobilním aplikacím.


Pro někoho samé dobré věci.

Pro někoho totální armagedon.


Nebudu se teď pouštět do černé díry mezi lampovým zesilovačem a digitálním procesorem.

Chci vám říct něco cennějšího.




Co by měla vaše kapela vědět před nákupem in-ear monitoringu a digitálního mixu?




1. NA PÓDIU UŽ NEJSOU ZESILOVAČE ANI MONITOROVACÍ REPRODUKTORY.

Mít na pódiu zesilovače a monitorovací reproduktory má některé výhody.

Když máte koncert v malém klubu, je často lepší zesilovače nemikrofonovat.

Jděte přímo do publika z kytarových zesilovačů (reproboxů).

Pokud máte na pódiu kytarové zesilovače, neplýtvejte výkonem PA.


PA systém by měl reprodukovat to nejdůležitější z vaší hudby.

Vokály, vokály, vokály, .....

Klávesy nebo samply, pokud nějaké máte.

A případně kopák.

Protože kopák JE důležitý a akusticky ho v kontextu celé kapely téměř není slyšet.

Takže je dobrý nápad kopák mikrofonovat a poslat ho i do PA.

PA bez subwooferů nebo s menšími woofery v satelitních reproduktorech.

(12" woofery nestačí) nebude schopen kopák dobře reprodukovat.

Když jde o malý klub, nikoho bubenické tomy nezajímají, že?

A činely jsou slyšet všude v prostoru, že?


Na velkých scénách je to úplně jiný příběh...

Odstupy mezi zesilovači, bicími a zpěvákem jsou mnohem větší.

Lepší separace, nižší odstup, lepší celková čistota zvuku.


Pokud však chcete používat moderní technologie, jako je in-ear monitoring a digitální mixážní pult, pak zesilovače a monitorovací reproduktory nemají na pódiu příliš velký smysl.

Alespoň pro koncerty v malých klubech.

Kvalitní digitální kytarové procesory s kvalitními IR se k těmto technologiím skvěle hodí.

A dokonce ani nemusíte používat digitální procesory, pokud nechcete.


Můžete mít i pěkný analogový pedalboard se všemi oblíbenými analogovými pedály

a dokonce i s lampovým pedálem amp-in-the-box a kvalitním IR loaderem.

Žádné reproboxy, žádné mikrofony.

Kvalitní linkové výstupy.

Celkové čistotě zvuku pak prospívá méně hlučné pódium.


Samozřejmě můžete stále používat svůj spolehlivý pódiový monitorovací reproduktor nebo kytarový zesilovač.

Ten však bude se systémem bojovat a celkový zvuk nebude tak čistý.


Čím méně hlučné jeviště, tím méně blátivý celkový zvuk v PA.

Proč?

Protože pódiové mikrofony mají nižší hlučnost.




2. POTŘEBUJETE ZVUKAŘE

Pokud nevíte, jak pracovat s digitálním mixem, nejrychlejším a nejpohodlnějším řešením je najmout si zvukaře, který vám se všemi nastaveními pomůže.

Audio inženýrství je složitý úkol a trvá roky, než se ho naučíte správně.

Pokud tedy nechcete ztratit spoustu času a duševního zdraví, najměte si profesionála!


Nemusíte mít na každém koncertě vlastního zvukaře.

Každý digitální mixážní pult má předvolby a scény, které lze uložit a vyvolat.

Pokud si najmete dobrého inženýra, nastaví vám to tak dobře, že si předvolbu můžete vždy vyvolat a zvuk bude standardně v pořádku.


Doporučuji najmout inženýra alespoň 2krát.

Poprvé na zkoušce, abyste vše nastavili a naučili se základy.

Podruhé je to na koncertě, abyste se ujistili, že celkový zvuk je dobrý i v jiném prostoru.


Zvukař vás také může naučit, jak správně mikrofonovat bicí soupravu.




3. MĚLI BYSTE MÍT VLASTNÍ MIKROFONY, STOJANY, KABELY A ZNÁT POZICE.

Pokud se rozhodnete mít vlastní kapelní systém, měli byste mít vlastní mikrofony, stojany a kabely.

Proč?

Protože si chcete uložit předvolbu nebo scénu do digitálního mixážního pultu a kdykoli ji vyvolat.

A pokud si chcete být jisti, že zvuk bude vždy naprosto stejný, musíte používat stejné mikrofony na stejných pozicích.

Pokud byste použili jiné mikrofony, budou se zvuky lišit - jak barvami/tóny, tak i úrovněmi.

To není to, co chcete, že?

Koupili jste si vlastní mixážní pult, abyste měli všude stejný zvuk.

Potřebujete tedy mít vlastní mikrofony a musíte znát pozice mikrofonů.


Pokud máte vlastní mikrofony, potřebujete také všechny stojany a kabely.

Pokud jde o délku kabelů, zvažte různé prostory, ve kterých budete hrát a kde bude mixážní pult na pódiu umístěn.




4. VYTVOŘIT VSTUPNÍ SEZNAM A OZNAČIT VŠECHNA ZAŘÍZENÍ

Když máte vlastní výbavu, nechcete ji ztratit, že?

Štítky jsou jednoduchým a účinným řešením.

Pro případ, že někdo zapomene, který vstup je nastaven pro jeho nástroj, vytvořte si seznam vstupů a nahrajte ho někam na internet, abyste k němu měli kdykoli přístup (gDrive, DropBox,...).

Nebo můžete jednoduše označit každý konektor štítkem.

Já rád dělám obojí ;)




5. PŘIPRAVTE SI PŘEDNASTAVENÉ ÚROVNĚ, JAKO BY NEBYL ŽÁDNÝ FOH INŽENÝR

Dobrým příkladem jsou přednastavené úrovně Guitar Lead a Rhythm na digitálním procesoru.

Vždy experimentujte s dobrými rozdíly úrovní napříč presety a nechte je vyvíjet se v čase.

Vždy se snažte najít dobrý univerzální sweet spot napříč různými skladbami.

Jako kdyby neexistoval žádný FOH inženýr.

Dobrá investice, i na koncertě bude FOH inženýr.




6. NEBUĎTE ŠÍLENÝ PERFEKCIONISTA

Při nastavování úrovní monitorování se snažte neměnit úrovně třeba třikrát za skladbu.

Zkuste nastavit úrovně tak, jak vám vyhovují, a pak projděte 3 nebo 5 skladeb a pak proveďte nějaké úpravy.

Každá skladba může být úplně jiná, můžete dokonce potřebovat 3 různé monitorovací mixy napříč 1 skladbou.

Nebuďte takový perfekcionista.

Pokud jste kytarista, postupně si vytvořte dokonalou rovnováhu mezi kytarovými tóny.

Ale nesnažte se vyvinout sugestivně dokonalou rovnováhu mezi každým faderem mixážního pultu napříč všemi skladbami.

Lidský sluch není konzistentní a existuje několik faktorů, které mají velký vliv na to, jak slyšíme.

Mějte to tedy na paměti.




7. ŽÁDNÉ VELKÉ BASY V MALÝCH SLUCHÁTKÁCH DO UŠÍ

Mějte na paměti, že pokud chcete ve sluchátkách slyšet velké basy, musíte nosit velká uzavřená sluchátka na uši, která dokáží reprodukovat velké basy.

Zejména hráči na baskytaru by na to měli pamatovat a zvážit nákup kvalitních sluchátek která UMÍ reprodukovat velké nízké frekvence a jsou dostatečně výkonná a dostatečně izolují akustický šum.

Existují kvalitní sluchátka do uší, která jsou schopna reprodukovat velké basy,

ale je třeba najít takové, které skutečně vyhovují vašim potřebám.




8. MUSÍTE SE PŘIZPŮSOBIT IN-EAR MONITORINGU

Pokud jste vždy hráli hudbu s reproduktory pódiového monitoru, pak si musíte dát na čas a skutečně se přizpůsobit in-ear monitoringu.

Je to velmi odlišné.

Přináší vám svobodu na pódiu, přináší konzistenci a čistotu zvuku.

Pravděpodobně však nebudete cítit kopající woofer tolik, jak jste zvyklí.

Existují dokonce i vibrační batohy pro ty, kteří potřebují tento silný

zážitek pro celé tělo během jejich vystoupení.




9. NĚKDO MUSÍ BÝT ZVUKAŘ

I když jste si najali zkušeného zvukaře, aby vše připravil, vřele doporučuji přidělit roli zvukaře jednomu z kolegů z kapely.

Ten by se měl naučit základy zvukového inženýrství, aby mohl řešit občasné problémy.




10. VYZKOUŠEJTE PŘED NÁKUPEM

Nákup digitálního mixážního pultu a in-ear monitoringu není levná záležitost.

A jsou s ní spojeny další výdaje.

Vlastní mikrofony, výuka některých základů techniky atd.


Pokud uvažujete o koupi páskového systému, zkuste najít jinou skupinu, která již podobný systém používá.

Zeptejte se jich na vše, požádejte je, zda byste si jej mohli sami vyzkoušet, než si koupíte svůj vlastní.




11. ZVAŽTE ELEKTRONICKOU BICÍ SOUPRAVU

Opravdu!

I když hrajete rockovou nebo metalovou hudbu.

Pamatujte, že čím méně hluku na pódiu, tím lepší zvuk.

Na trhu je několik opravdu dobře vypadajících elektronických bicích souprav.

A existují tuny kvalitních knihoven bicích samplů se skvělou dynamikou úderů.

A provozování elektronické bicí soupravy nepotřebuje žádný mikrofon.


Přemýšlejte o tom...




A pokud již máte vlastní systém:




A. NAHRAJTE SI ZKOUŠKU, NEŽ VYRAZÍTE NA KONCERT

Velkou výhodou digitálních mixážních pultů je, že fungují také jako audio rozhraní.

Některé z nich dokonce podporují nahrávání na flash disk bez nutnosti připojení počítače.

Využijte této výhody a snadno nahrajte svou zkoušku a poslechněte si, co uslyší posluchači.




B. POUŽIJTE VIRTUÁLNÍ ZVUKOVOU ZKOUŠKU

Další výhodou je funkce virtuální zvukové zkoušky.

To znamená, že pokud nahráváte kapelu na zkoušce, můžete nahraný vícestopý záznam vyvolat (směrovat) přímo do vstupů mixážního pultu.

Pak můžete opustit pódium a jít před hlavní PA systém a poslechnout si, jak kapela zní.




C. POUŽITÍ MONITOROVACÍCH REPRODUKTORŮ JAKO DOPLŇKOVÝCH PŘEDNÍCH REPRODUKTORŮ

Nevýhodou hraní se sluchátky v uších a bez zesilovačů na pódiu je, že těsně před pódiem mohou vznikat slepá místa (žádné drtivé zvuky zesilovačů z pódia).

Pokud jsou na pódiu nějaké monitorovací reproduktory, překlopte je přímo do publika a pošlete do nich overalový (FOH) mix, aby vyplňoval slepá místa.




D. MĚJTE ZÁLOHU

Vždy mějte k dispozici zálohu předvoleb mixéru a scén na flash disku.

Jakmile dojde k nějakým změnám, záložní soubory aktualizujte a archivní soubory si ponechte.

Pro všechny případy...




E. NECHTE HO VYVÍJET SE V PRŮBĚHU ČASU

Vlastní systém je dlouhodobý úkol.

Buďte trpěliví, provádějte změny v iteracích.






bottom of page